Тази оценка е свързана с избора на онези индикатори и по-
казатели, които характеризират и отразяват състоянието на фирмата към даден момент и са краен резултат оТТекущи мениджърски решения и провеждана политика. В литературата те се срещат под най-различни наименования - фактории и резултативни критерии и показатели28, система от показатели за фактическа конкурентоспособност29 и др. За целите на настоящата разработка ще ги наричаме индикатори на текущата конкурен-тоспособнцст.
Основните етапии на изграждане на оценката на текущата конкурентоспособност на търговската фирма са:
1. Определяне на основните индикатори на фирмената
конкурентоспособност и на показателите, с които те се изразяват;
2. Набиране на необходимата информация за показателите;
3. Определяне на балните оценки на показателите;
4. Определяне на тегловните коефициенти;
5. Определяне на претеглените оценки на показателите;
5. Установяване на комплексната оценка на текущата конкурентоспособност на фирмата.
Първи етап. Определяне на основните индикатори на текущата конкурентоспособност на търговската фирма и на показателите, с които се изразяват.
Основните индикатори за определяне на текущата конк рентоспособност на търговската фирма са:
0:
• конкурентоспособност на търговските й обекти;
• производителност на труда;
• финансови резултати;
• иновативност;
• пазарен ръст;
• маркетингова активност;
• имидж на фирмата;
Конкурентоспособност на търговките й обекти. Конкурентните предимства на търговските обекти осигуряват пазарен успех, само когато са признати от пазара, от потребителите, които дават своята оценка в посещаваните търговски обекти на фирмата. Затова първият индикатор за конкурентоспособност на търговската фирма е конкурентоспособността на нейните търговски обекти, на нейните основни структурни звена. http://bg-credits.com/ За определяне ..величината на този. индикатор „се използва .средния коефициент за конкурентоспособност на търговските обекти на фирмата. Той се установява като средно претеглена величина:
Кср.т.о. = Ккс1 . Кз
Където: Кср.т.о.- среден коефициент за конкурентоспособност на търговските обекти N- броя на търговските обекти Ккс - коефициент за конкурентоспособност на отделните обекти
Кз - коефициент на значимост на всеки от тях за об¬щата оценка на конкурентоспособността на фирмата
Средният коефициент за конкурентоспособност на търговските обекти на фирмата обаче може да е резултат на неоправдано високи разходи. Затова той трябва да се съчетае с останалите индикатори за конкурентоспособност на фирмата.